Hur funkar det?

Här nedan tar vi upp hur man gör samt hur det fungerar att lämna in saker till oss.
Kortfattat kan vi säga att ju bättre och finare vi får in era saker.
Desto snabbare kommer de ut och sakerna säljer snabbare och till bättre pris.

1. Hur ska saker lämnas in?
– Sakerna ska vara rena och hela
– Saker ska lämnas in för rätt säsong. Vad är då rätt säsong? Se punkt 2 nedan.
– Hur ska kläder m.m. lämnas?
Sortera upp så att barnkläder, damkläder, herrkläder, skor, leksaker ligger i var sin kasse, så vi snabbt kan sortera upp det rätt.
– Hur mycket mycket får jag lämna in?
MAX 1 normal pappkasse (typ ICA, Willys mfl) av varje. Alltså 1 med jackor och 1 med skor får lämnas. Vi har INGEN möjlighet att ta emot kläder utan emballage. Är det saker som vi efterlyser så har vi normalt ingen begränsning hur mycket ni får lämna in!
– Vad händer om jag lämnar in smutsiga, trasiga kläder eller för fel säsong?
Sakerna kan slängas eller skänkas vidare direkt samt ni kommer debiteras 100:- i sorteringsavgift om det är helt uppenbart att ni struntat i våra regler. Enstaka plagg bryr vi oss inte om!
– Skriv ditt kundnummer/namn på kassen/lådan eller på separat lapp. Vi ansvarar INTE för kassar som inte har märkts upp av kunden själv!
– Packa inte kassarna så fulla så att sakerna ramlar ut!
– Lämna kläder rättvända och vikta.
– Vi tar EJ emot kläder i säckar! Är en arbetsmiljösak då säckarna lätt blir för tunga att hantera samt att vissa säckar har en yta som gör att texten man skriver på påsen går bort.
– Undvik att lämna in saker i ”soppåsar” som  man köper på rulle. De är så tunna så de går lätt sönder samt att vissa påsar har en yta som gör att texten man skriver på påsen går bort.
– Lägg jackor/kappor för sig eller överst så vi kan granska dessa vid inlämning.
– Inga galgar kvar på kläderna!

2. Hur ska jag veta vad som är rätt säsong?
Sommarkläder
När du ska lämna in sommarkläder så kan man kortfattat säga. Kan du ha dem på en annan årstid så är det inte de sommarkläderna som vi vill ha in.
Är jätteviktigt att vi får in rätt saker för rätt årstid då vi annars får hålla på och sortera upp de kläderna som lämnas in i rätt årstid istället för att registrera in dem och hänga ut dem. Ligger det t.ex. shorts överst i en påse med höstkläder så kan den påsen sorteras in som sommarkläder för nästa år. De höstkläderna som då ligger i botten kommer då inte fram förrän 1 år senare!

Med sommarkläder menar vi:
– Shorts
– Tunna blusar och klänningar med korta armar. Ja de kan även vara långarmade men då ska det verkligen vara sommar!
– Koftor, de där tunna som man vill ha en sommarkväll.
– Kortarmade tröjor som Piké, T-shirt
– Byxor är det tunnare färgade byxor, linnebyxor, tunna ljusa jeans och trashade (ej trasiga) går bra men ej vanliga blåjeans och tjockare svarta byxor.
– UV-kläder till barnen
– Solhattar & kepsar
– Toppar och linnen, men det är ingen idé att lämna in de där billigaste urtvättade och sladdriga linnena för de säljer tyvärr inte.
– Kjolar, ljusa tunna sommarkjolar.
– Tröjor, de där lite tunnare ljusa långarmade tröjorna man använder en sommarkväll.
– Sandaler, träskor, sandaletter, ljusa sneakers och öppna skor.!

Vår- & höstkläder
Dessa är de övergångskläderna som är mellan sommar och vinter och de kläderna man kan ha året om.
När vårkläderna ska in så vill vi absolut inte ha in vinterkläderna samt lucialinnen, tomtedräkter, tjocka vinterjackor m.m. och på hösten så vill vi inte ha in sommarens shorts m.m.

Vinter
Här är de lite tjockare och mörkare klädplaggen, de tjockare dunjackorna och jackorna med pälskrage m.m.

3. Hur får jag ut mina pengar?
När du har fått in pengar på ditt konto så kan du antingen handla för dem eller få dem utbetalade.
Utbetalningar görs snabbast och enklast direkt i kassorna till ett Visa- eller Mastercardkort så det komemr in på ett bankkonto. Normalt går detta på 1-3 dygn. Vissa extremfall som vi har haft har det tagit upp till 1 v. Utbetalning kan göras upp till 500:- per bankkort och dygn.
Vi kan också betalar vi ut upp till 100:- samt jämna 500:- kontant i kassan i mån av växel.
Vid större belopp samt om man bor långt iväg så kan vi betala ut det via banköverföring till ett bankkonto. Banköverföringar tar dock längre tid då de måste göras helt manuellt. Har vi personal sjuka, borta m.m. så påverkar det tiden direkt. VI hänvisar därför alltid om möjlighet finns att uttag sker direkt i kassorna.
I framtiden kommer även så vi ska kunna hantera Swish utbetalning direkt i kassorna med automatik också, men detta är itne klart ännu.
1:a gången du lämnar in. Vänta minst 1 månad innan du frågar så vi hinner registrera in dina saker, få ut dem i butiken samt att de får en chans att börja sälja.

4. När kommer mina saker ut i butiken?
Efterhand vi säljer så fylls det på med nya saker. Vissa saker kan komma ut nästan direkt och andra kan ta längre tid. Allt beror på hur en sak säljs. Ex. Stora damkläder XL och större kommer oftast ut direkt. Dambyxor M kan ta 3-6 månader eller mer i vissa fall då det komemr in så mycket av dessa, så vi har ingen garanti på när en sak kommer ut!

5. Varför ska man lämna till er?
Hos oss får du en del av försäljningen när en vara säljs. Trots att vi ör en stor butik är det lätt att hitta hos oss. Vi sorterar efter storlek och färg.
När du lämnar dina saker till oss så tar vi väl hand om dem.
– Vi har investerat mycket i övervakning i vår butik och vi har i dagsläget över 30 kameror!
– Vi stöldmärker ca 10.000 varor så de inte på ett enkelt sätt ska kunna stjälas!
– Vi skickar ALDRIG vidare några saker innan vi försökt sälja dem om de inte uppenbart är smutsiga, trasiga, daterade eller i dåligt skick!
– Hos oss får sakerna flera chanser att säljas! Vi plockar inte bort dem efter 30-60 dagar utan vi sänker dem i flera steg 25-50-75% så de verkligen ska få en chans att hitta en ny ägare och maximera försäljningen till dig som inlämnare. Många andra plockar bara bort era saker efter 30-60 dagar och skänker dem vidare!

6. Hur kontaktar jag er?
Det snabbaste och bästa sättet att kontakta oss är via Messenger. Då kan flera av oss vara på meddelandet vart som helst.
Andra hand mail, men svartstiden är längre på det då endast en person svarar på mail på vårt kontor.
Man kan ringa till oss, men kan tyvärr bara svara i mån av tid då vi inte är så många som jobbar här. Vi har haft fall där folk ringer 50 gånger på rad och sedan skäller ut oss för vi itne har svarat. Prov igen lite senare om vi itne skulle svara eller skicka ett meddelande via Messenger eller mail.
Varje år inkommer det ca 12.000 meddelanden till oss eller 1000 st i månaden. När ni skickar meddelanden till oss och frågar efter saldo. Börja alltid med ert kundnummer eller personnummer så vi snabbt kan ta fram den uppgifter utan att behöva leta efter er i vårt kundregister. Många av er har inte samma namn på Facebook som i verkligheten så det kan vara mycket svårt att hitta er. Bara namn räcker heller itne alltid då vi kan ha 10-tal personer som heter lika då vi idag har närmare 5000 inlämnare hos oss.
Skriv kort! Exempel:
”Saldo 9999”
Mer än så behövs inte.

Ibland kan vi ha många sjuka så svar kan ta lite tid, men normalt försöker vi svara samma dag eller dagen efter.